Om påstanden «Ateister har ikke moral…»

«…fordi moral kommer fra Gud.»

Dette er noe jeg ofte har lest og hørt. Det skulle bety at jeg, som ateist, per definisjon er amoralsk, uansett hva jeg fyller min tid på jorden med. Selv om jeg hadde viet all min tid til å kurere syke barn i den tredje verden, eller å hjelpe gamle damer over gaten, så ville min livsførsel være amoralsk. (Det bor ikke så mange gamle damer i mitt nabolag, og jeg har ingen legeutdannelse, så det får bli med tanken.)

Og dette gjelder også uansett hvilket motiv jeg måtte ha hatt for de gode gjerninger jeg hadde utført.

Men se så på kristen etikk. Hvis jeg har forstått det rett, så skal en kristen gjøre gode gjerninger fordi hans gud pålegger ham hva han skal gjøre. Og fordi han ønsker å slippe inn i himmelen etter sin død. Så han gjør det han blir fortalt, for å oppnå en personlig og privat belønning. Ha meg unnskyldt, men er ikke dét beskrivelsen av en slags tvungen egoisme?

Nei, takke meg til å utføre gode handlinger fordi jeg tror de fører til noe godt for den som nyter resultatet av dem.

moral

Moral versus empati

Hentet fra Proud Atheist.

4 thoughts on “Om påstanden «Ateister har ikke moral…»

  1. Tilbaketråkk: Er ateisme farlig for verdens fattige? | Herr Ateist

  2. Tilbaketråkk: Om opphavet til moral | Herr Ateist

  3. Tilbaketråkk: Om det godes problem | Herr Ateist

  4. Tilbaketråkk: Om moral. Igjen. | Herr Ateist

Legg inn kommentar

