Om en folkekirke som sier fra seg sitt folk

Søndag 27.01.13 ble Stein Reinertsen vigslet til biskop. Etter som stat og kirke omsider har skilt lag er dette en intern sak for kirken. De trenger ikke tekkes staten. Og dette har de tatt konsekvensen av, kan det se ut til, for som Reinertsen sier det selv: «Som prest har min praksis vært at jeg ikke har viet fraskilte.» Han vil dog stille sine prester fritt i dette spørsmålet.

Biskop Stein Reinertsen

Biskop Stein Reinertsen. Foto: NTB/Scanpix

Med tanke på at omlag halvparten av norske ekteskap tar slutt, så er det sikkert fint for de fraskilte å vite at deres kirke ser ned på dem, ved å velge en biskop som står for det han står. Og dette var kirkens første sjanse til å tone flagg etter at stat og kirke som nevnt skilte lag.

Jeg lar meg ikke provosere. Jeg lar meg heller glede: Enda et skritt på veien mot et samfunn fritt for overtro. For når «folkekirken» vender ryggen til sitt folk, hvem skal de da tufte sin eksistens på?

3 thoughts on “Om en folkekirke som sier fra seg sitt folk

  1. Tilbaketråkk: Kirkens sviktende selvinnsikt? | Herr Ateist

  2. Tilbaketråkk: Om angivelig prestemangel | Herr Ateist

  3. Tilbaketråkk: Om kirkens ulne moral | Herr Ateist

Legg inn kommentar

