Om å plassere apen på den andres rygg

Noen ateister – sannsynligvis flere i USA enn i Norge – får spørsmålet: «Hvordan vet du at det ikke finnes en gud?» Svaret på det spørsmålet blir strengt tatt et svar på to nivåer, og begge nivåene har med vitenskap å gjøre.

Som jeg har indikert tidligere, så kan selv flåsete påstander besvares seriøst. Ovenstående spørsmål er imidlertid ikke flåsete. Bare feil.

Jeg regner meg som rasjonalist. Dette betyr at dersom noe jeg ikke tror blir begrunnet, sannsynliggjort eller endog bevist, så skal jeg endre oppfatning. Selv om det kan være vanskelig. Per i dag så finner hverken jeg eller andre ateister at det er begrunnet, velfundert, sannsynliggjort eller bevist at det finnes en gud.

Og det er derfor jeg har et fravær av tro på en gud. Det er rett og slett ingen grunn til at jeg skal stable på beina en gudstro. Ikke trenger jeg en gud, og ikke finnes det vektige argumenter for at jeg skal begynne å tro. Jeg kan like gjerne tro på at jeg har en usynlig, rosa elefant i hagen min.

Og for å gjøre det enda «verre»: Bibelen, som er den eneste kilden til informasjon om en kristen gud, er full av ting som ikke bare mangler argumenter. Boken er endatil full av beskrivelser av direkte usannsynlige hendelser. Noen eksempler:

  • Noas ark: Hvor stor måtte en slik båt være, for å romme 5 millioner ulike arter av dyr? (I tillegg til de dinosaurene Young Earth Creationists påstår var med.)
  • Storparten av Adams etterkommere ble 800-900 år gamle. Hvorfor lever ikke mennesker like lenge i dag? Og når skjedde eventuelt den evolusjonen som har medført at levealderen i dag er 800 år kortere?
  • Var Adam og Eva afroamerikanere? Asiater? Så de ut som europeere? Når skjedde eventuelt den evolusjonen som har medført at vi ser så ulike ut i dag?

Dette er tre temmelig enkle, men likevel åpenbare, eksempler. Etter min oppfatning er bibelen tuftet på åpenbart usannsynlige beskrivelser og påstander. I tillegg til at det som står der hverken er begrunnet, velfundert, sannsynliggjort eller bevist. Som rasjonalist kan jeg ikke tro den er sann. Men kommer det frem ny informasjon som beviser en gud, så «må» jeg endre oppfatning. Men i dag vet jeg ikke at det ikke finnes en gud.

Det andre nivået spørsmålet «Hvordan vet du at det ikke finnes en gud?» må møtes på, er på et vitenskapsteoretisk nivå. Et lavt vitenskapsteoretisk nivå, men likefullt et vitenskapsteoretisk nivå. Det dreier seg om hvem som har ansvaret for å sannsynliggjøre et standpunkt. Hvis noen fremsetter en påstand, så er det ikke min oppgave å motbevise den, før den som fremsetter påstanden har levert argumenter for at påstanden er sann. Bevisbyrden påhviler den som fremsetter påstanden.

Altså: Hvis noen påstår at det finnes en gud, så må mitt svar være at vedkommende må bevise eller i det minste sannsynliggjøre det. Og for å ta det med en gang: Bibelen er ikke et argument for at det finnes en gud. At noen har skrevet en bok bestående av ytterligere påstander som ikke er hverken sannsynliggjort eller bevist, styrker ikke de opprinnelige påstandene. Og vi har ingen annen dokumentasjon heller. Påstanden om at det finnes en gud henger i løse luften. Fullstendig.

Det enkleste, og umiddelbart riktigste, er å si at «Gud finnes ikke. Inntil det motsatte er bevist.»

Amerikanske fundamentalistiske kristne benytter gjerne The Big Bang og evolusjonsteorien som beviser for at det finnes en gud. Vitenskapen vet ikke nøyaktig hva som var før The Big Bang, men det betyr ikke at det må finnes en gud. På samme måte sier de at siden vi ikke har dokumentert alle stadier for menneskets utvikling fra et urmenneske og frem til i dag, så må det finnes en gud.

Dette er vitenskapsforståelse på et nivå som karakteriserer folk som Eric Hovind («How do you know evolutionism is true? Where you there?») og Bill O’Reilly («Tides go in. Tides go out. Explain that!»). Kristnes gudstro fortjener mer seriøs behandling enn som så. Selv om de tar feil,

Hvorfor er vi ulike?

Hvordan utviklet mennesker ulikhet om ikke evolusjon har funnet sted?

2 thoughts on “Om å plassere apen på den andres rygg

  1. Tilbaketråkk: “Er ateismen troverdig?” | Herr Ateist

  2. Tilbaketråkk: Om bevisbyrde – igjen | Herr Ateist

Legg inn kommentar

