Tre nye spørsmål og svar

Jeg holder altså på med en serie bloggposter som en korreksjon av 203 spørsmål og svar som frie pinsevenner har publisert. I dag er det spørsmål 5, 6 og 7:

Det første spørsmålet har jeg besvart her. Det andre spørsmålet har jeg besvart her. (Disse to spørsmålene er egentlig de samme spørsmålene som jeg tidligere har besvart, bare formulert med litt andre ord.)

Det tredje spørsmålet klarer ikke de frie vennene å besvare selv, annet enn gjennom noen flåsete formuleringer som «Og den moderne mannen er et ordentlig geni som tror han stammer fra en ape.» Eller «Dr. Kent Hovind tilbyr 250.000 dollar til den som kan gi et emperisk bevis for evolusjonen.» Hovind sitter for øyeblikket i fengsel for skattesvik – så mye for nestekjærlighet, altså – så han kan ikke ta dette kurset. Heldig for ham, for da slipper han å betale USD 250.000 for noe som i utgangspunktet er gratis.

Evolusjonsteori

Evolusjonsteori

Jeg gidder ikke bruke mer tid på såvidt useriøse svar som de frie vennene gir. Og ikke er jeg biolog heller. Men nøyer meg med å påpeke at samtlige seriøse forskere er enige om evolusjonsteorien. Dogmatiske pinsevenners ord veier i denne sammenhengen alt for lett.

Men et ganske interssant tema er hva dogmatiske kristne tror er agendaen til de forskerne som jobber med evolusjonsteorien. (Enkelte av dem har mest sannsynligvis et kristent livssyn, til og med.) Hvorfor skal de for enhver pris videreutvikle en teori når denne bryter med folks tro? Svaret er ganske enkelt kunnskap. Mens noen nøyer seg med å tro på noe magisk og overnaturlig, så velger andre å vie sin tid til å utvikle vår felles kunnskapsbase. Som en motvekt mot tro/overtro. All ære til dem for det.

Legg inn kommentar

