Om sekularisme og ateisme

Denne bloggen befatter seg mest med ateisme. Jeg henter mye fra USA, som er et langt mer polarisert samfunn enn Norge når det gjelder tro, tvil og motforestilinger. I Norge kan vi ateister stå frem med vårt standpunkt uten å behøve å la blikket vike. I USA kan det å stå frem som ateist være langt tøffere.

En av flere årsaker til at Norge er et mer aksepterende samfunn, er det fotfestet sekularisme har fått. Vi har en langt større andel av befolkningen utenfor mer eller mindre organiserte religiøse bevegelser, og blant disse sekulært orienterte menneskene finnes det mange ulike avskygninger. Vi finner hard core ateister, moderate ateister, agnostikere, julaften-kristne og mer liberale kristne. Til sammen skaper dette en større takhøyde for det heterogene sekulære landskapet de selv konstituerer. Ateisme og sekularisme er ikke det samme, selv om jeg tror alle ateister favnes av begrepet sekularisme. (Korrigér meg om jeg tar feil.)

Bloggen «Floken i nettet» har beskrevet sekularismens kår, og utfordringer, på en gjennomført måte. Jeg anbefaler deg å lese dette. En litt mer humoristisk innfallsvinkel kan du lese hos homo ludens.

Legg inn kommentar

