Om engstelse

Jeg kaller denne bloggposten «Om engstelse», nettopp fordi det er det den dypest sett handler om. Ikke min engstelse, men engstelsen til de som tviholder på et tapt verdensbilde. Og som kanskje vet de tar feil, men ikke tør å erkjenne det.

Men på overflaten handler denne bloggposten om det samme som jeg nylig skrev om, nemlig om dogmatisk logikk. Jeg fortsetter å analysere analysere noen tekster hos Kristenbloggen, og her vil jeg fortsette med samme tekst som jeg skrev om i forrige sak.

Hele teksten handler om en ganske fundamental misforståelse: At forfatteren sidestiller konseptet «The flying spaghetti monster» med sin gud. I den teksten jeg ser på her kalles spagettimonsteret UEPE. Det forfatteren ikke forstår, er at UEPE er en konstruksjon som viser det absurde i å tro på noe man ikke kan sanse, erkjenne eller bevise. Og at denne totale mangelen på indikasjoner på at noe finnes bør ha implikasjoner.

Forfatterens totale mangel på forståelse blir tydelig flere ganger, for eksempel i dette avsnittet:

Det faktum at vi vet at UEPE brukes som eksempel på om det er riktig at ateistene skal bevise at Gud ikke eksisterer, og at vi vet om ingen dokumenterte hendelser hvor UEPE har blitt tatt på fersken i det UEPE har forsøkt å vise seg, utløst alarmer, blitt filmet, forsvunnet inn i skogen eller flydd avgårde i løse luften. Samtidig har vi ingen beviser for at UEPE kan fly. (…) En har rett og slett ikke mye bevis for at UEPE eksisterer, utenom i hodet til små barn (og noen agnostikere).

Spørsmålet jeg stiller meg er egentlig ikke «hvilken tekst i Kristenbloggen skal jeg skrive om neste gang?» Men heller: «Er det verdt å bruke tid på en blogg skrevet av en som ikke forstår sitt eget tema, fordi han har hentet alt fra amerikanske nettsteder, og oversatt teksten uten å forstå den?»

One thought on “Om engstelse

  1. Tilbaketråkk: Om hva man gjør når man har “tro” | Herr Ateist

Legg inn kommentar

