Om hva man gjør når man har «tro»

Som jeg indikerte i forrige sak om «203 uriktige svar«, så har jeg spurt meg selv om dette er verdt å bruke tid på. Skal jeg ta en blogger som ikke forstår selv helt elementære vitenskapelige og erkjennelsesteoretiske prinsipper så alvorlig at jeg skal gidde å fortsette å analysere tekstene hans? Jeg vet ikke. Men jeg fortsetter her på samme tekst som jeg nå allerede har brukt to saker på.

Teksten jeg analyserer finner du her. Jeg vil bruke tid på kun disse to avsnittene:

Så når en ateist sier at det er omvendt bevisbyrde å bevise at Gud ikke eksisterer, så er ikke dette riktig. Det er den som kommer med en påstand, blir konfrontert om sin påstand eller som forsvarer en påstand, som har bevisbyrden.

Det er den som kommer med en påstand og den som angriper en påstand som har bevisbyrden. Jeg har beviser for at Gud eksisterer, da er det opp til ateistene å bevise at Gud ikke eksisterer.

Dette er forvirring på et lavt nivå. Forfatteren prøver åpenbart å gjengi en tekst han ikke helt forstår. Les setningen «Det er den som kommer med en påstand, blir konfrontert om sin påstand eller som forsvarer en påstand, som har bevisbyrden.» Hva står det egentlig der? Jo, at alle har bevisbyrden når en påstand fremsettes. Vitenskapsteoretisk står dette ikke en gang til stryk.

Når man ikke en gang vet hva kunnskap eller bevis er, så blir det lett ironisk å hevde at man «vet» eller har bevis. I siste setning i avsnitt hevder forfatteren å ha bevis for at hans gud eksisterer. Dette er «bevis» av typen «Jesus var en virkelig historisk person. Han er Gud.» Du får dømme selv…

20130304-215622.jpg

Legg inn kommentar

