Om den ubeviselige guden – del II

Jeg har tidligere skrevet om kronikken  “Vitenskapen åpner for Gud”, skrevet av Johan E. Moan og Ola Didrik Saugstad, og jeg har skrevet om Helge Revald Skulleruds svar på kronikken. Onsdag den 10. april svarer Henrik Sahlin Pettersen, Tommy Mangerud og Jan-Ole Hesselberg også på Moans og Saugstads kronikk, hos NRK Ytring.

De tre leverer en, til kronikk å være, veldokumentert argumentasjon mot Moans og Saugstads opprinnelige kronikk, og er ikke overraskende fullstendig uenige.

Jeg biter meg merke i en del av de innvendinger jeg selv har hatt. Men jeg legger best merke til de perspektivene Pettersen, Mangerud og Hesselberg anlegger, men som jeg selv ikke tok for meg. Som blant annet:

Moan og Saugstad fremfører i sin kronikk et gjenkjennelig argument om at sekulariseringen av samfunnet i moderne tid har medført «inhumanisme», «materialisme» og «nytelsessyke» og foreslår gjeninnføring av «det kristne menneskesyn» som løsning. Ikke bare er dette en naiv og spekulativ overforenkling av samfunnet, men antakelig også feil.

Du bør egentlig lese det hele selv.

Hitchen's razor

Hitchen’s razor

One thought on “Om den ubeviselige guden – del II

  1. Tilbaketråkk: Om flertydig tolkning | Herr Ateist

Legg inn kommentar

