Om å vende om

Presten Per H. Andersen mistet sin gud på 1970-tallet. Han skrev en artikkel i magasinet Hverdag i 1978, hvor han blant annet mente at «Gud er død». En ganske åpenhjertig og ubønnhørlig handling for en kirkens mann. Han trer ut av prestegjerningen, men tusler tilbake på 1990-tallet. Fortsatt uten en tradisjonell gud.

Så kan man spørre seg hvilken tro han egentlig bekjenner seg til? Selv sier han at:

– Poenget for meg er jo undringen. Det er ikke sånn at jeg har fått en fast tro. Det er en hele tiden prosess hvor jeg må søke tilbake til kilden.

– Kilden?

– Guds kjærlighet. Nåden. Stadig lurer jeg på hva som er meningen med det her. Men så opplever jeg at det er mennesker som får håp. Om det bare er noen få, så er det likevel en mening med det …

For meg så vitner dette om at gud er en menneskeskapt skikkelse, og at Andersen kanskje har forstått dette mer enn andre av kirkens menn og kvinner. Du kan forsøke å gjøre deg opp din egen mening om Andersen ved å lese hele saken om ham i «Strek».

Legg inn kommentar

