Om typologier

The Guardian skrev 15. juli om «de seks ulike typene av ateister«. Selve forskningsrapporten finner du her. Studien er amerikansk, slik at resultatene absolutt ikke er direkte overførbare til norske forhold når det gjelder fordelingen på de ulike typene. Typologien i seg selv kan nok likevel være anvendbar på norske forhold. Og som The Guardian skriver:

I think the English, or more generally European results, would be different. The typologies are broadly the same, but since Christianity is much less of a marker in European culture wars, and certainly not an active one in the UK, you would expect the distribution of categories to be different, and for people to be very much less self-conscious about unbelief and less likely to regard it as a salient feature of their personalities.

De seks typene er:

  1. Intellektuelle ateister/agnostikere (37,6%)
  2. Aktivister (23%)
  3. Søkende agnostikere (7,6%)
  4. Anti-teister (14,8%)
  5. Ikke-teister (4,4%)
  6. Rituelle ateister/agnostikere (12,5%)

Det er interessant at man ikke her skiller mellom ateister og agnostikere, synes jeg. Hvilken kategori befinner så jeg meg i? Jeg befinner meg nok et sted mellom type 1 og type 2. Uten denne bloggen ville jeg nok absolutt ha vært type 1, men det å blogge såpass ofte/mye som jeg gjør her skyver meg i retning av type 2.

Hvilken type mener du at du er?

Legg inn kommentar

